Boken

Oppskrift


Det handler om tenner for oss om dagen, eller fraværet av dem og muligheten for at de skal dukke opp.

Vi bodde i Australia da storesøster var på dette stadiet. Der hadde de noe vidunderlig som må ha gått norske barnematprodusenter hus forbi! "Teething rusks" - fingerformede kavringer som de små synes er fantastiske å gnage på. I og med at jeg bor i grensetrakter, har jeg sjekket beholdningen hos søta bror. De kan ikke hjelpe oss med gnagekjeks de heller. Så da er det bare en ting å gjøre, lage dem selv! Det var faktisk veldig lett, her er oppskrift;


2 kopper mel
3 ss nøytral olje
1 most banan
1 ss bakepulver
Iskaldt vann, ca 1dl

Jeg brukte hvetemel og fullkornsrismel, for det var det jeg hadde i skuffen. Du kan bruke det du har! Rapsolje er nøytral og inneholder litt omega 3, men en kan også bruke solsikkeolje. 
Bland alt utenom vannet. Deigen skal bli litt tørr men mulig å rulle, og vannmengden vil variere litt etter hvor stor banan og hvor store kopper du har. Tilsett vann til du føler at du kan rulle ut fingertykke og lange kjeks. Det betyr ikke så mye at det blir helt riktig, de skal tørkes ut i ovnen uansett.

Det blir ca 20 fingre

Sett de i ovnen på 180 grader i ca 10 min, til de blir gylne. Skru ned varmen på ovnen til 60 grader, og sett døra på gløtt. La de stå inne en time, eller til de er helt uttørket. 

Disse ble MEGET godt mottatt her, så jeg tør si at fem måneder gamle lillesøster anbefaler dem på det varmeste. 


15 comments:

  1. Hei :-)
    Har nettopp oppdagen siden din, og den er aldeles super! Midt i blinken for meg, som har ei jente på 6 mnd. Spekulerer på ulike matvarer, hva som er bra ernæringsmessig, -og magemessig, og her var det masse gode tips. Liker at du er utdannet innen ernæring, det gjør at det blir tryggere å følge rådene.
    Iom at det er mitt første barn, er jeg nokså forsiktig med det meste, blant annet klumper i maten ;-) Hvordan fungerer disse fingerkjeksene i forhold til smuler og biter? Er litt redd for at det skal bli biter og at de setter seg fast.
    Har forresten fingerkjeks i skapet, av den sorten som skal brukes i tiramisu, de funker sikkert, men likte din løsning med hjemmelaget bedre!
    Takk for ei flott side!

    ReplyDelete
  2. Takk for koselig kommentar!
    Det er lurt å være forsiktig. Disse kjeksene skal i utgangspunktet bli så tørre at de er knallharde og ikke smuler... Rar setning...
    Men, poenget med kjeksen er altså gnagingen - ikke at hele skal spises. Litt får de jo i seg. Men når de gnager på den tørre, tørre kjeksen blir den våt av spyttet og den kjeks-spyttblandingen er lett å slurpe i seg.
    Lillesøster har aldri spist en hel. Hun gnager og gnager. Når hun har mistet den tilstrekkelig mange ganger i bakken konfiskerer jeg den..
    Håper det var greit svar?!
    Hyggelig at du finner tips du kan bruke - kos dere med maten!
    Kristine

    ReplyDelete
  3. Bakte disse i går til min lille sjef på ni mnd, brukte en blanding av alt det økologiske melet og kornet jeg hadde i skapet (ikke helkorn, da, men klemt spelt, havregryn osv) og de ble kjempebra. Fireåringen spiste flere enn lillebroren;-)

    ReplyDelete
  4. Så bra at de falt i smak! Storesøster er ganske glad i dem hun og. Det forundrer meg, for jeg synes bare de er harde og .. egentlig bare harde ja!
    Kristine

    ReplyDelete
  5. Jeg prøvde meg på disse, tror jeg hadde for mye vann for etter to timer måtte jeg skru av komfyren og legge meg, så skrudde jeg den på igjen og stelte videre i flere timer før de var grøt tørre.. og da falt de veldig lett fra hverandre og bitene endte opp i munnen.. kan hende d er pga at hvetemelet var sammalt. Tok sammalt hvete og havremel. Er d slik at man må ha litt siktet hvete for å få brød ol til å henge sammen?

    ReplyDelete
  6. Beklager, helt tørre skulle d stå... har en mobil jeg ikke kjenner ordboka så godt på, gleder meg til å få internett hjemme så jeg kan anvende bloggen din for alvor!

    ReplyDelete
  7. Genial blogg dette! Og disse fingerbrødene falt veldig i smak hos min 9mnd gamle jente! Gnager og gnager! ;) takk!!

    ReplyDelete
  8. Har akkurat laget de og håper det blir suksess, men akkurat nå har jeg funnet ut at de er kjempegode å spise og dyppe i teen:-) Må nok lage nye snart ja.

    ReplyDelete
  9. Hei! Flott nettside!

    Bare lurer på pm det virkelig skal være en hel spiseskje bakepulver i? Virker veldig mye synes jeg! I så fall hva er grunnen til dette? Kjeksene står i ovnen her nå, bakt m 1ss bakepulver, så jeg håper virkelig det er riktig...

    ReplyDelete
  10. Hei. lurer på hva sånn ca holdbarheten er, å kan de fryses? Lager min første porsjon nå til gutten min på 6mnd. her klør det fælt så håper de blir bra. super side du har :O)

    Cathrine

    ReplyDelete
  11. kan de fryses???? holdbarhet? :)

    ReplyDelete
  12. Takk for en flott blogg. Jeg har hentet mye god inspirasjon og fikk endelig kommet med rundt til å bake disse kjeksene til lillemann for noen dager siden. De ble ikke helt tørre, men går ned på høykant både hos meg og ham :) Han er forøvrig snart 11 mnd nå. Jeg hadde nok trengt disse til gnaging litt før, men de er enda en stor hit og genial "ventemat" når maten ikke er klar med en gang han er sulten :)

    ReplyDelete
  13. Testet disse i går:) Falt i smk blandt store og små, men måtte steke tre ganger så lenge i min ovn for å bli skikkelig harde:/

    ReplyDelete
  14. Kan de fryses?

    ReplyDelete
  15. Kan jeg ha maltekstrakt i? Mistenker B12-mangel hos min matvegrende baby på 8 mnd.

    ReplyDelete