Boken

Oppskrift


Nå har lillesøster spist søtpotet og sviskemos i dagevis, og mamma synes det er på tide med noe nytt. Lillesøster vet ikke at det finnes noe annet, så hun er såre fornøyd med søtpotet og sviskemos - bare hun får det servert når vi andre har måltid. Det er vel ingen som liker å spise alene, det gjør ihvertfall ikke lillesøster.

Nå står grøt på menyen. Grøt kan man jo veldig lett koke selv, men foreløpig synes mamma det blir vel mye koking for en spiseskje og tre. Så da lager vi hjemmelaget grøtpulver, fiks ferdig til å blande med varmt vann, morsmelk eller erstatning. Jeg bruker hirse som er naturlig rik på jern og maltekstrakt for B-vitaminer.

2dl havregryn
3dl hirseflak
3dl byggmel
3dl sammalt hvete
11dl siktet hvetemel
1pk tørrgjær
1l vann
3ss maltekstrakt
1 liten ts salt
3ss rapsolje

Bland alt det tørre, men hold igjen 1-2dl siktet hvetemel. Ha maltekstrakten i varmt vann og bland i deigen. Jeg liker at deigen er ganske våt og seig, da blir brødet mer saftig. Tilsett resten av hvetemelet til du får en "passe" våt deig. Helt til slutt heller du over 3ss rapsolje og elter en stund igjen. Oljen til slutt gjør at deigen slipper bollen selv om deigen er seig.

Forheves i bollen i 45 minutter
Helles over i brødformer, gir to brød i mine former
Etterheves i brødformer i 45 minutter
Stekes nederst i ovnen på 180grader i 1 time

La brødene kjøle seg litt, før du skjærer opp tynne skiver. Jeg brukte bare skiver av et halvt brød. Litt til lillesøster, og mye til oss andre :) Tørk skivene til kavring i ovnen. 100 grader i en til to timer.
Knus deretter skivene til grøtpulver med en stavmikser eller kjøkkenmaskin.


Lillesøster har ikke smakt enda, men mamma kan gi tommelen opp for en grøtpulverskive med brunost!

18 comments:

  1. Så spennende! :) Dette skal prøves når tida kommer. Synes kanskje det var litt mye hvetemel i oppskriften - noen tanker om det kan byttes ut?

    ReplyDelete
  2. Er det gluten eller hveten i seg selv du tenker på da tro? Du kan helt enkelt bytte ut noe av hveten med havremel for eksempel, det har mindre gluten. Ellers, om du ikke skal spise brødet kan du jo bytte alt du vil. Da gjør det jo ikke noe om brødet blir tørt. Skal skrive litt om gluten jeg, i morgen :)

    ReplyDelete
  3. Dette var spennende! Først litt skeptisk til gjær da, og gluten. Men intr å lese dine tanker i fht introduksjon av gluten. Aldri tenkt på å lage grøtpulver på denne måten så det skal jeg jammen prøve etterhvert :)

    ReplyDelete
  4. Gjær dør ved temperaturer over femti grader. Så for meg er det den mest skånsomme heve metoden - både natron og bakepulver har salter som ikke forsvinner. Bakegjæren er jo borte når produktet er ferdig, det er det magiske med bakegjær. Den gjør jobben sin, og fordufter :)
    Når det gjelder introduksjon av gluten anbefaler også de fleste cøliaki-foreninger i andre land å introdusere det tidlig om man ikke er familiært disponert for det. Finner ikke noen anbefalinger hos den norske..
    Men, viktig å være komfortabel og trygg på det man serverer den unge lovende. Går jo ann å lage kavring direkte, uten hevemiddel og med mindre gluten. Må fundere på en oppskrift :)
    Kristine

    ReplyDelete
  5. Takk for denne oppskriften, den skal prøves! Hvor mange brød blir det ca, i middels store brødformer?

    ReplyDelete
  6. Blir ca to brød. Skal skrive det inn i oppskriften! Lykke til med baksten.
    Kristine

    ReplyDelete
  7. Hvor mye mm/me/vann ift grøtpulver?

    ReplyDelete
  8. Jeg bruker omtrent 2 strøkne spiseskjeer per 0,5dl vann. Mengden morsmelkerstatning vil kanskje variere litt iforhold til hvilken type du bruker, men jeg bruker 1 måleskje Hipp. Bruker du morsmelk reduserer du mengden vann tilsvarende.
    Grøtpulveret sveller mer enn det du kjøper, så gi det litt tid dersom grøten ser litt tynn ut.
    Håper grøten faller i smak,
    Kristine

    ReplyDelete
  9. Hvor lenge er "pulveret" holdbart? kan man lage pulver av hele oppskriften liksom? God stund til jeg kan prøve det altså, så har ingen planer om å bake enda;) (mini er ikke født enda)

    ReplyDelete
  10. Brødet er ikke så verst for mini i magen heller - en trenger jo litt ekstra jern og B-vitaminer når en er gravid :)

    Pulveret har lang holdbarhet. Oppbevarer du det i en lufttett boks kan det holde i mange måneder. Mitt er snart to måneder gammelt og like fint! Holdbarheten er litt avhengig av hvor godt du får tørket ut brødet. Jo tørrere brød, dess lenger holdbarhet... Vanskelig å si helt spesifikt, men lukter det godt er det fremdeles bra.

    Tror nok jeg ville halvert oppskriften om det bare skulle bli grøtpulver. Ellers blir det mye grøt!

    Kristine

    ReplyDelete
  11. spennende :)
    har aldri tenkt på å lage egen baby mat, men etter å ha lest bloggen din så vurderer jeg det ;)

    blir vel en liten stund til enda, mini er bare ti uker. han er veldig gla i mat og hs har sagt vi kanskje burde begynne med litt mat fra han er 4 mnd.
    men vil da kanskje begynne med litt velling e.l.? kan det grøt pulveret brukes til å lage velling?
    hva ville du anbefalt å starte med når han bare er 4 mnd? hvordan bør vi gå fram? :)

    kjempe flott blogg kommer til å følge med på denne!

    siri

    ReplyDelete
  12. Hei Siri

    Så gøy at bloggen inspirerer til å lage mat, det er målet det :)

    Når det gjelder å starte med fast føde rundt fire måneders alder, ville jeg valgt å spare grøten til litt senere. Grønnsaker og frukt som søtpotet, gresskar, avokado, eple, banan og pære egner seg godt til de første munnfullene. Jeg har skrevet om dem alle, det er bare å søke i kolonnen til høyre :)

    Jeg har ikke prøvd å lage velling av pulveret, men går ut i fra at det bare skulle være å blande i litt mer vann/mme.

    Du kan lese litt om fremgangsmåte for introduksjon av fast føde her;
    http://barebarnemat.blogspot.com/2011/05/nar-introduseres-hva-om-alder-og.html

    Lykke til!!
    Kristine

    ReplyDelete
  13. Lurer på når du vil annbefale denne grøten ifra? Har en sønn på 4mnd nå som trenger litt mer en bare morsmelk..

    ReplyDelete
  14. Hei igjen. måtte bare kommentere selv om du ikke lenger skriver. det gikk temmelig lenge før jeg fikk somla meg til å lage grøtpulveret. men for 2 uker siden prøvde jeg, og jeg lagde pulver av begge brødene. guttungen på 11mnd liker den kjempegodt. spesielt med litt melk og fruktpure over. så idag må jeg visst lage nytt:-)har snart spist opp alt:-)

    ReplyDelete
  15. Hei! Lurer på om jeg kan lage grøtpulveret utelukkende av hirse, og kutte ut gjæren?

    ReplyDelete
  16. Takk for at du ikke har slettet denne bloggen! Brukte den flittig for tre år siden, og jaggu er du her fortsatt når jeg har glemt gamle kunstner og trenger å friske opp hvordan man skal gjøre det. Takk!

    ReplyDelete
  17. Så gøy å høre! Lykke til med nye mateventyr :) Mvh Kristine

    ReplyDelete
  18. Kan man blande MME rett i grøtpulveret? så det er kun og tilsette vann når man er ute? :)

    ReplyDelete