Boken

Oppskrift

I dag er det en grå mandag for oss. Lillesøster, samt mamma (og resten av familien), har sovet ganske dårlig på grunn av tett nese. Mamma stemmer for at tett nese blir forbudt for barn under ett år. Eller generelt forbudt, enda bedre.


For å drømme oss mot varmere tider, og forhåpentligvis forkjølelsesfrie tider, kjøpte vi litt nektarin på butikken. Nektariner er en sommerfrukt, men det er jo alltid sommer et sted i verden! Disse søte og delikate fruktene inneholder A- og C- vitamin, litt jern, og ... badabing ... er til super hjelp mot treg mage.


Nektarinmos;
Kutt nektarinen i biter
La den dampe/koke i litt vann under lokk til den blir myk
Dra av skallet - det er ganske hardt fordøyelig
Mos med stavmikser og bland i dampevann til ønsket konsistens

Nektarinmos var nok en hit hos lillesøster, men det viser seg jo at det er vanskelig å trå feil når det gjelder denne matmonsen. Nektarinmosen ble servert au naturel og blandet med byggrynsgrøt.

3 comments:

  1. Hei! Takk for veldig hyggelig kommentar hos meg. Er spent på våren og håper kroppen vil jobbe med meg og ikke mot meg.
    Jeg kjenner jeg gleder meg veldig til vår lillebror gaper og spiser så velvillig som deres lillesøster. Her er det fortsatt total nekt, nå vurderer jeg sterkt å gi han en pause på all prøvingen i noen dager. Vet du om det kan være lurt? Vi har også kjøpt inn velling nå, men det går ikke ned det heller... Nå er det 11 dager til han blir 7 måneder, jeg tar imot alt av tips! Tålmodighet er kanskje nøkkelen??? Hehe..
    Vi blogges!! Ellen

    ReplyDelete
  2. Tålmodighet er en dyd :)
    Prøv å ikke stresse med det! Så lenge han legger på seg er det ikke noe å bekymre seg over. Barn med alvorlige allergier i familien blir i noen land anbefalt å fullamme til de er rundt ett år.. Tror en liten pause er lurt jeg. For både lillebror og mamma :) Så starter dere med blanke ark.
    Et tips er å la han leke med maten. Trekk pusten dypt og la grøt og fruktmos dryppe og renne. Forskning viser at barn styres mer av nysgjerrighet enn sult.

    ReplyDelete
  3. Hei! Kom innom bloggen din i går, og er allerede veldig inspirert til å lage mat til min lille gutt på 4,5 mnd. I dag har jeg laget nektarinmos og lagt i frysen, slik at vi kan ta frem når jeg skal supplere puppen med litt annen mat. Foreløbig har han kun fått noen skjeer med sviskemos og drukket litt sviskejuice pga treg mage siste tiden.
    Er det noen vits å ta vare på kokevannet fra nektarinene? Jeg har frøset det ned i dag, i en isterningspose. Syns det smakte godt, og tenkte at det må jo kunne blandes i grøt og slikt etterhvert. Er det dumt å la lillegutt drikke det på varme sommerdager? Det er jo ikke tilsatt noe, kun "kraften" fra nektarinene og den ene pæren jeg hadde oppi!

    ReplyDelete