Boken

Oppskrift

Foto; Master isolated images

Idag var det brokkoli til middag, til hele familien. Brokkoli har lett for å havne i kategorien "voksen grønnsak", uten at det er noen grunn til det. Storesøster har kategorisert brokkoli som "blomst". I samme kategori finner vi også blomkål og mini-mais. Hvorfor mini-mais er i denne kategorien er en gåte for mamma.

Brokkoli har svært høyt innhold av C vitamin og løselige fiber. Løselige fiber hjelper til med å holde magen igang. Brokkoli er dermed ypperlig å tilsette maten for å unngå treg mage. Likevel, for mye brokkoli vil resultere i det motsatte av treg mage - og det er jo også noe man vil unngå.

Brokkoli kan gi litt gass i magen, og det kan være lurt å vente litt med dersom barnet har hatt litt mageproblemer. Det gjør ingen skade å prøve, det kan bare gi litt ubehag og høylydt gassavgang. Lillesøster pleier ikke å reagere på litt gass i magen, så vi prøver nå! 

Brokkolimos;
Kutt opp hele brokkolien, også stilken (jeg pleier å "skrelle" stilken litt)
Damp under lokk til den blir myk
Mos med stavmikser 
Tilsett dampevann til ønsket konsistens

Brokkolimos til baby


Lillesøster ble servert denne middagen idag; en spiseskje brokkolimos, to spiseskjeer gulrotmos, litt rapsolje, en spiseskje hirsegrøtpulver og en måleskje morsmelkerstatning. Tilsatte noen spiseskjeer vann tilslutt for å få passe konsistens.

3 comments:

  1. Du e så flinke!! Bøye meg i støvet:) Ska prøva denne oppskriftå og. Få "ånnå" ein dag - og laga litt forskjellig te fryseboksen.

    Prøv Notabene:)

    ReplyDelete
  2. Har du diverse moser i fryseren eller dampet du litt brokkoli og litt gulrot..? Hvor store porsjoner har du i så fall i frysen? Spiseskjeer? Jeg prøver å finne en lur måte å få laget god og variert mat.. kan jeg lage en sånn porsjon du beskriver her og fryse alt ihop? Jeg må bruke morsmelk, han reagerer på kumelk..

    ReplyDelete
  3. hehe min lille synes at brokkolimos smaker helt forferdelig, men skjønner nå hvorfor, jeg blanda jo den ikke med noe annet

    ReplyDelete