torsdag 3. mars 2011

Hjemmelaget hirsegrøt


Hirse er veldig næringsrikt, og lett å lage grøt av!

Hirse er rik på B vitaminer, magnesium og jern - og regnes til og med som en god kilde til proteiner. Ikke verst! Hirseflak får du tak i på helsekosten, og de gjør seg egentlig ganske godt i maten din og. Mamma bruker hirseflak for å "piffe" opp havregrynsgrøten og i brøddeiger. 

Bløtlagte hirsegryn


Hirsegrøt;
Dekk 1dl hirseflak med kaldt vann, og la det stå over natten for å gjøre jernet lettere tilgjengelig
Hell hirseflak, oppbløtingsvann og 1dl vann i en kjele og kok forsiktig opp mens du rører
Tilsett evt. mer vann om du ønsker en mer flytende grøt. Mamma vil at den skal være tykk, slik at hun kan gjøre den tynnere med næringrike ting som fruktmoser, oljer og morsmelk/erstatning.

Dette blir omtrent 4 porsjoner grøt i lillesøster målestokk.

Ferdig avkjølt hirsegrøt
Serverer du grøten med frukt eller grønnsaker med C vitaminer bedrer du jernopptaket ytterligere. Du kan for eksempel bruke gulrotbrokkoli eller aprikos.

Mamma har dessuten laget ny ladning sviskemos idag, og husket å ta bilder. Derfor er sviskemos posten oppdatert med bilder av dagens resultat. Storesøster gjorde et godt innhugg, så dette må vi nok snart lage igjen. Godt storesøster skal i barnehagen i morgen - de får ta seg av resultatet av sviskemos-fråtsingen der!


4 kommentarer:

  1. Hei,

    jeg trodde hirse (sammen med havre) var den kornsorten man *ikke* trengte legge i bløt for å få opp jernet?

    Takk for fin blogg.

    Siri

    SvarSlett
  2. Inger Sofie Heggland (tidligere Jensen!)28. oktober 2013 kl. 21:19

    Inspirerende og godt sagt! Jeg kan gjøre en liten innsats for å slippe å støtte Nestlé dagstøtt, og i alle fall når det er skrevet og anbefalt av en velutdannet ernæringsekspert. Hilsen Sofie fra Sunnfjord ;)

    SvarSlett
  3. Du skriver "Mamma vil at den skal være tykk, slik at hun kan gjøre den tynnere med næringrike ting som fruktmoser, oljer og morsmelk/erstatning."

    Tilsetter du flere av disse tingene, eller bare en til hver porsjon? Evt, hvor mye snakker du om? Lurer også på hva slags olje man kan bruke...?

    Lurer også på om grøten skal småkoke litt etter at den er kokt opp?

    Tusen takk fro super blogg!! Er ofte innom og finner både oppskrifter og gode tips. Tusen takk!

    Elisabeth

    SvarSlett