Boken

Oppskrift

Foto; Graur Razvan Ionu

Mamma er litt ekstra opptatt av jern i grøten om dagen. Hun ble nettopp gjort oppmerksom på at helsedirektoratet faktisk bare anbefaler kjøpt grøtpulver. Det stiller hun seg helt uforstående til! Det finnes jo mye jern i kornslag man kan lage grøt av, bare man behandler kornet riktig. Kornet bør bløtlegges eller syrnes for å øke tilgjengeligheten av jernet.

Mamma har laget en liste med jerninnhold per 100g på de vanligste og lettest tilgjengelige kornsortene;
Havrekli 5,0mg
Hirseflak 4,8mg
Quinoa 4,6mg
Hvete, sammalt  4,1mg
Rug, sammalt 2,8mg
Havregryn 2,7mg
Byggmel 2,2mg

Jeg syntes det var ganske interessant at jerninnholdet kunne økes fra 2,7mg til 5,0mg om man velger å lage grøt på havrekli og ikke havregryn. Grøten blir tilnærmet lik, så da er det bare å bytte. Et annet tips når man lager havregrøt er å tilsette litt hvete i bløtleggingsvannet. Havre inneholder nemlig lite av det enzymet som hjelper til med å gjøre jernet mer tilgjengelig.

Foto; Dan

Alternative kornslag med mye jern (men de må en bestille på helsekostbutikker på nett - evt. om du er så heldig at du har en velassortert helsekost nær deg..)
Teff 7,6mg
Amaranth 7,6mg
Kamut 4,4mg
Sorghum 4,4mg
Bokhvete hele korn, eller knust 3,8mg

Mamma funderer på om kanskje Helsedirektoratet bygger sine anbefalinger på antagelsen om at hjemmelaget grøt betyr semulegrøt, fløyelsegrøt og maizenagrøt. For der finner man lite jern;
Hvetemel, siktet 0,0mg
Semulegryn 0,8mg
Maizena, polenta 1,1mg

Det var jo ofte disse kornslagene man laget grøt på før. Vi er mange som har vokst opp på maizenagrøt og semulegrøt, og selv om vi lever i beste velgående er det nok bedre å velge mer jernrike meltyper når man skal lage grøt til sin unge lovende!

PS Tallene er hentet fra Mattilsynets "Mat på Data" og USDA National Nutrient Database der norske tall var utilgjengelige

9 comments:

  1. Hei. Takk for en fin og inspirerende blogg. Nesten så man må få baby igjen, bare fordi det er så koselig å stulle og stelle med babymaten. Nå er hun 20 mnd, og spiser stort sett det samme som oss voksne. :)

    Da vår lille Lykke ble født, fikk vi et hefte fra helsestasjonen (utgitt av helsedirektoretet) med beskrivelse og oppskrifter på både hjemmelagde middager og hjemmelagde grøter. Forklaring om utnyttelse av jern, "jernberiking" hjemme og alt man trengte å vite. Har de gått tilbake på dette, da? Hvorfor ikke bare informere om hvordan det gjøres, i stedet for å skremme foreldre fra å lage maten selv. Det er jo ikke så veldig vanskelig.

    Her pleier jeg å tilsette litt Litago brunost når jeg koker grøten, for å jernberike litt ekstra, i tillegg til bløtlegging. Brunosten smelter fint, og lille Lykke elsker det. Jeg vet ikke om det har noe for seg, men det kan jo i hvert fall ikke gjøre noen "jernskade".

    ReplyDelete
  2. Kjempebra innlegg, skal selv forsøke og lage grøt til mini, da det til tider er vanskelig å få tak i god grøt her jeg bor. Godt tips til det med å bløtlegge for å øke jernet og supert tips fra hun ger over ang det med litago, bare det at jeg neppe finner litago her, da må det et mirakel til :)

    ReplyDelete
  3. Tonje;
    Takk for hyggelig kommentar!
    Jeg har også lest helsedirektoratets hefte, og anbefalt det her;
    http://barebarnemat.blogspot.com/2011/03/en-anbefaling.html
    I en utdypet versjon myntet på helsepersonell, går det bedre frem at det er jernberiket grøt som anbefales - men det er "går også" å lage selv.

    At det beste for våre små skal være å starte mat-karrieren på et industrifremstilt pulver når naturen bugner over av gode råvarer, synes jeg er noe tull!

    Litago tipset ditt noteres herved - superide!


    Jill;
    Takk :)
    Dersom du ikke finner Litago og ønsker å jernberike grøten selv, kan du kjøpe jerndråper på apoteket myntet på små med lav dose. Jeg tror likevel ikke det er nødvendig. Det er bare å velge "riktige" kornsorter, samt starte tidlig med kjøtt.
    Håper dere vil kose dere med maten!

    Kristine

    ReplyDelete
  4. Jeg veksler mellom hirse- og havregrøt fra Holle (riktignok kjøpegrøt, men innholder jo ikke noe muffens, kun korn og B-vitamin), og tilsetter ofte litt aprikosmos - ekstra jern, god smak og bra for magen. :) Dessuten har jeg gjerne litt frisk frukt av noe slag i, siden c-vitamin gjør det lettere å ta opp jernet. Samtidig gjør det jo at maten smaker litt bedre (som voksen må jeg innrømme at jeg synes grøt er temmelig kjipe greier) og gir meg muligheten til å eksponere småen for ulike smaker.

    ReplyDelete
  5. Viktige ting du påpeker Ingvild, som ble galant hoppet over i svaret i går :)

    Holle hirsegrøt liker vi og, men den faller nok også inn i kategorien "går ann". Den er jo økologisk, og derfor ikke jernberiket. Men, da kan en jo styre jernberikningen selv, og hvilke typer olje en tilsetter. Og det, det er bare et pluss - synes vi!

    Lillesøster får også aprikosmos i grøten, jeg har lagt ut oppskrift her;
    http://barebarnemat.blogspot.com/2011/02/aprikosmos-far-fart-pa-magen.html
    Eller annen frukt. Det er jo både en fin måte å få dem til å oppleve ulike smaker, men også ekstra næring og hjelp til å absorbere jernet fra kornet.

    Kristine

    ReplyDelete
  6. Dette er er en fantastisk blogg! :)

    ReplyDelete
  7. Dette var jo litt gøy. Lille Lykke har nå blitt 7 år, og nå sitter jeg med Lykkeliten (lillebror) på armen og googlet jernrike meltyper. Da dukket dette innlegget ditt opp, med min kommentar fra storesøsters babytid. Nå er det altså lillebror som snart skal begynne å smake på grøt. :-)

    ReplyDelete
  8. Dette var jo litt gøy. Lille Lykke har nå blitt 7 år, og nå sitter jeg med Lykkeliten (lillebror) på armen og googlet jernrike meltyper. Da dukket dette innlegget ditt opp, med min kommentar fra storesøsters babytid. Nå er det altså lillebror som snart skal begynne å smake på grøt. :-)

    ReplyDelete
  9. Hei! :)
    Har du en oppskrift på hvordan man kan lage grøt til baby på 7 mnd med Amaranth mel? De oppskriftene jeg har kommet over er det melk i. Kan den lages med vann feks?



    ReplyDelete